nout socializaci, ale podrobnějším poznáním a pochopením biologické
i kulturní stránky člověka se pokusit ovlivnit vývoj lidstva k Freudově „kul–
turnější pudovosti a pudovější kultuře“.
Enkulturace
Socializace dítěte je ovlivněna řadou faktorů. Jedním z nich je i sociokul–
turní kontext, ve kterém dítě vyrůstá a v němž je vychováváno. Dítě se rodí do
kultury svých rodičů a v průběhu socializace si osvojuje specifické kulturní
charakteristiky. Kulturními charakteristikami rozumíme různé normy, hodno–
ty, vzorce chování, které jsou v dané kultuře zastoupené. Jedná se o proces tzv.
enkulturace čili o jakési postupné začleňování se do kultury.
V rané fázi vývoje nemá dítě možnost naučit se něco, co se nenachází
v jeho okolí. Teoreticky si může např. osvojit jakýkoli jazyk, ale naučí se
jen ten, jímž se mluví v jeho bezprostředním okolí. Stejně tak si osvojuje ty
vzorce chování, které jsou zastoupeny v dané kultuře.
Většina dětí z vyspělých kultur si již velmi záhy začíná osvojovat práci
s počítačem, dokáže používat mobil či jiné technické vymoženosti. V Mon–
golsku se zase např. děti již od mala učí jezdit na koni, který je symbolem
jejich kultury. Učí se tedy to, co je v jejich kultuře běžné a normální, co se
od nich očekává, že se naučí.
Kulturní identita a její utváření
Dítě si postupně vytváří i tzv. kulturní identitu, vědomí příslušnosti
k určité kultuře, a přijímá očekávání, jež má jeho okolí. Kulturní identita
vystupuje ze skupinové identity, kterou lze chápat jako osobní spojení se
skupinou, s níž společně sdílíme určité sociální a kulturní charakteristiky.
Dítě si postupně uvědomuje svoje skupinové identity (tj. vědomí přísluš–
nosti k určité skupině) a rozvíjí je.
To, že si tříleté dítě uvědomuje svoje pohlaví, je zcela zákonité, ale na–
víc ho svým chováním a zejména hrou i utvrzuje. Tříletá holčička se bude
oblékat do šatů princezny a naopak tříletý chlapec si bude hrát na piráta či
kovboje. V předškolním věku si dítě samozřejmě svoji kulturní identitu plně
neuvědomuje, teprve v mladším školním věku začíná postupně chápat pří–
slušnost k národní kultuře. Ta je zejména pro dítě „hmatatelná“ tehdy, po–
kud dochází ke kontaktu s příslušníky jiných kultur. Dítě si při kontaktu
s člověkem z jiné kultury všimne odlišných vnějších znaků (barva pleti,
způsob oblékání, nesrozumitelná řeč) a začíná pátrat po příčinách toho, že
35
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>